Tuesday, December 15, 2009

Mat Rempit atau Mat Lanun.




Salam hormat dan rahayu,

Anak muda sekarang makin berani dan semakin ikut perasaan bila menunggang motosikal dijalan-jalan raya. Tidak takut sesiapa, seolah-olah dunia ini aku punya. Isu mat rempit, mat samun atau mat lanun sudah menjadi sinonim pada masyarakat. Masyarakat masa kini sudah menjadi gusar dan risau akan kegiatan mat rempit atau mat lanun yang boleh menjejaskan keselamatan orang ramai.




Mat rempit dengan motosikal ganasnya, bergerombolan merajai jalan raya, lebuh raya, jalan kampung, berlumba sesama sendiri untuk mengejar wang, kejuaraan, nama, dan habuan masing-masing. Mat lanun pula, bukan setakat berlumba motor, malah sanggup menyamun, meragut, membunuh dan merompak sesuka hati tanpa belas kasihan.




Setiap hari ada saja berita mengenai kegiatan dan aktiviti mat rempit atau mat lanun yang sentiasa menimbulkan masalah masyarakat dan sukar pula dibendung. Sering terjadi kemalangan, kecederaan, dan kematian ke atas mat rempit dan mat lanun akibat tindakan melulu mereka. Apakah pihak berkuasa berdiam diri membisu seribu bahasa tanpa tindakan?

Lihat sana sini, jika ada kemalangan jalan raya berlaku yang melibatkan mat rempit, pasti jika terbunuh, mayatnya tidak sempurna (tidak semua). Anak remaja yang menjadi mat rempit tidak serik-serik, malah berbangga dengan perbuatan mereka sehinggakan mengalami kecederaan fizikal dan menganggap sebagai satu kebiasaan. Mereka begitu seronok dan ingin mencipta nama, apatah lagi jika anak gadis yang menjadi taruhan dalam perlumbaan haram.

1 comment:

  1. yang heran gejala ni tak nampak berkurang..bertambah ada. Kenapa??

    ReplyDelete