Saturday, December 26, 2009

Begini Akhirnya.



Salam hormat dan rahayu,

Kematian berlaku dimana-mana, begitu juga kemalangan, ianya mengundang bukan saja kecederaan, malah berakhir dengan kematian. Sengsara pula hanya dinikmati oleh individu yang merana kerana kecelakaan. Kecelakaan disini bermaksud, kecederaan, kemalangan, bencana, dan boleh membawa kekecewaan sepanjang hidup.

Sekiranya berlaku kematian akibat kecelakaan seperti banjir, kemalangan jalan raya, tanah runtuh, dan kebakaran, akan memberi masalah kepada rakyat. Rakyat hanya mahukan perlindungan dan bantuan dari kerajaan. Jika ada kebakaran atau bencana alam pasti ada yang mengalami kematian. Mayat bergelimpangan di sana sini, lihat saja peristiwa tsunami yang berlaku beberapa tahun yang lalu, kebanyakan mayat di tanam begitu saja, malah ada yang tertimbus tanpa dikesan.



Mangsa pembunuhan, mangsa kebakaran yang tidak dapat diselamatkan nyawanya, akan dibawa ke hospital untuk dibedah siasat. Kalau ada kes di mahkamah, laporan bedah siasat perlu dijelaskan dengan tepat. Justeru dapat membantu menyelesaikan masalah yang rumit. Ada kalanya mayat yang telah dikebumikan sekian lama terpaksa dibongkar semula untuk dibedah siasat sekali lagi untuk mendapatkan bukti lalu dapat menyelesaikan kes.




Manusia dibedah siasat umpama lembu atau kambing dilapah bukan tujuan untuk sesuka hati, malah ada objektif tertentu, jika manusia itu dibunuh, pembunuhnya perlu dikesan dan diberi tindakan yang sewajarnya. Bedah siasat akhirnya dapat membantu menyelesaikan masalah yang rumit, terutama bagi membantu menyelesaikan keraguan kes dan fakta.

No comments:

Post a Comment