Tuesday, November 10, 2009

Waktu Ajal Telah Tiba ( 2 )



Salam hormat dan rahayu.

Ingatlah bahawa setiap yang hidup dan bernafas akan menghadapi mati dan ianya tetap hadir apabila sampai masa yang telah dijanjikan dan ia tidak boleh ditangguh-tangguh walaupun sesaat jua.


"Setiap yang berjiwa (nyawa) itu akan merasa kematian. Kemudian hanyalah kepada Kami kamu dikembali." Al Ankabut : 57.

Maksud mati di sini adalah kembalinya diri rahasia kita kepada Allah swt. Kematian tidak pernah mengenal usia, miskin atau kaya, alim atau jahil, bodoh atau cerdik, raja atau rakyat bila sampai tempohnya maka manusia itu akan menghadapi maut.

Maut kerana sakit, kemalangan, mangsa pembunuhan dan peperangan, mahupun ditimpa apa saja seperti bencana alam, bagi mereka yang ada kepercayaan dan pegangan agama pasti kesemuanya itu adalah ketentuan dan ketetapan Tuhan Pencipta Alam Semesta.

Bagi insan hakiki dan mencapai makrifat dengan Tuhan, seperti insan arifinbillah dan para wali Allah, mereka diberitahu di alam ilmu ghaib melalui laduni, mengenai berita kematian mereka atau dikenali oleh para-para Tasauf sebagai perintah kembali.

Biasanya perintah kembali kepadaNya ini akan diperoleh oleh mereka setahun sebelum saat kematiannya. Pada kelazimannya mereka menerima notis kematian itu melalui laduni sebanyak lima kali di dalam masa hidupnya iaitu:

  • Setahun sebelum mati
  • 6 bulan sebelum mati
  • 100 hari sebelum mati
  • 40 hari sebelum mati
  • 7 hari sebelum mati dan seterusnya bergantung kepada martabat seseorang.

Bagi diri sendiri, apakah kita mempunyai indikator saat sampainya kematian? Kita perlu membuat persediaan untuk kembali kepadaNya. Sekiranya ada laporan rawatan doktor bagi mereka yang sakit, sudah pasti itu sebagai panduan awal untuk mereka memahaminya.


"Apabila telah datang ajal, maka mereka tidak dapat ditangguh walaupun sesaat dan tidak pula mendahuluikannya." Surah Yunus : 49.

No comments:

Post a Comment