Sunday, November 22, 2009

Aku Nak Tahu.


Salam hormat dan rahayu.

Adakah anak-anak kita sama ada diperingkat pra-sekolah, awal kanak-kanak, mahupun awal remaja sesuai diberi pendedahan pendidikan seksualiti? ATAU dengan kata lain pendidikan reproduktif?.

Harus ingat bahawa pendidikan seks berbeza sekali dengan pendidikan seksualti disegi pengertian, pendidikan seks lebih menjurus kepada lakuan atau teknik bersenggama, manakala pendidikan seksualiti atau reproduktif lebih kepada kekeluargaan, kesihatan diri, kaedah bersuci, dan hidup berkeluarga selepas melalui perkhawinan yang sah.

Orang awam terutama ibu bapa khuatir atau rasa bimbang jika anak mereka diberi pendedahan pelajaran tersebut. Mereka beranggapan pendidikan tersebut lebih menjurus kepada lakuan seks dan akan merosak jiwa anak mereka.

Ibu bapa keliru atau tidak jelas hala tuju pembelajaran tersebut. Justeru langkah atau tindakan yang tepat perlu dibuat oleh mana-mana pihak terutama kerajaan untuk memberi kefahaman kepada mereka. Apakah implikasi kepada anak-anak kita apabila pendidikan seksualiti atau reproduktif ini dilaksanakan di negara ini?

'Belajar satu huruf, mengamalkan seribu kali.' sabda nabi.

No comments:

Post a Comment