Tuesday, April 20, 2010

Sekawan Gajah


Salam hormat dan rahayu.


Sekawan gajah merentasi hutan melalui denai pasti tidak ada yang berani menghalangnya. Tok Batin dan anak buahnya cukup takut dan menghormati haiwan tersebut. Jika mereka kurang teliti terhadap tabiat sekawan gajah pasti membawa kecelakaan. Gajah adalah haiwan yang dilindungi oleh kerajaan, baik di Afrika, India, mahupun di Thailand.


Suatu ketika dulu gajah diburu, dibunuh untuk mendapatkan gading, lalu dijual dipasaran gelap dengan harga yang sungguh lumayan. Semakin hari semakin pupus haiwan tersebut. Justeru dunia perlu membuat sesuatu untuk memelihara, memulihara dan memberi perlindungan kepada haiwan itu.


Di Thailand, Surin merupakan kawasan yang terkenal dengan gajah. Saban tahun ramai pelancong datang untuk melihat temasya atau perayaan gajah. Kebanyakan sekumpulan gajah dipelihara dan dilatih untuk tujuan pertunjukan yang boleh menghasilkan pendapatan. Selain untuk pertunjukan, gajah juga digunakan untuk pengangkutan dan membantu mendapatkan hasil perhutanan.


Gajah adalah haiwan yang sensitif dan peka pada alam persekitarannya. Justeru berwaspada terhadap sekumpulan haiwan tersebut. Pernah aku bersama sekumpulan pelajar Politeknik mendaki Gunung Tapis yang terletak di Pahang, bertembung dengan sekawan gajah jam dua pagi. Mengenepi kami, dan duduk berdiam diri memberi laluan kepada sekawan gajah. Tok Batin yang mengiring kami diam seribu bahasa.

No comments:

Post a Comment