Friday, July 2, 2010

Pegawai berpolitik atau Mempolitikkan Pegawai.



Salam hormat dan rahayu.


Setiap institusi mempunyai hala tujunya masing-masing, punya visi dan misi yang perlu dicapai dalam masa tertentu. manusia itu sendiri merupakan institusi yang perlu mengorak langkah untuk mencapai dan menggapai apa yang tersirat dan tersurat dalam hidupnya.


Jika silap percaturan dalam membahterai layar hidup, maka tunggang langgang seluruh kehidupan seseorang itu. Baik atau buruk ketrampilan dan personalitinya itu tergantung kepada kebijaksanaannya bertindak dalam menyelesaikan sesuatu masalah.




Dalam jentera kerajaan, setiap penjawat awam tertakluk kepada peraturan dan etika kerja. Setiap penjawat awam berperanan sebagai agen perubahan dan pelaksana dasar-dasar kerajaan. Justeru semua penjawat awam perlu akur dan menyokong penuh dasar kerajaan untuk pembangunan negara dan pembangunan modal insan.




Sering terdapat penjawat awam berpollitik, malah lupa kepada teras kerjayanya. Bagi ketua-ketua jabatan pula usah mempolitikkan pegawai, kerana ini menimbulkan konflik atau kesamaran tugas dalam kalangan mereka. Adakah dengan cara mempolitikkan pegawai mahupun pegawai berpolitik dapat membangunkan kapasiti corak kepemimpinan?

No comments:

Post a Comment