Sunday, July 4, 2010

Emosi - Urus atau Lupus.




Salam hormat dan rahayu

Bila emosi tidak dapat diurus, segala perkara yang tidak elok sukar dilupus. Banyak perkara di dunia ini dan banyak tempat berlakunya kemusnahan di sana-sini tanpa kawalan, kesemuanya ini kerana gagalnya manusia mengekal keharmonian dan mengukuhkan kestabilan hidup sesama sendiri.





Kebanyakan negara tidak semua mengalami konflik pentadbiran, ekonomi, sosio-budaya, dan politik yang sukar dikawal. Sebagai contoh pergolakan dan reformasi rakyat di Thailand, konflik etnik dibeberapa buah negara barat dan Asia Timur menggambarkan bahawa ketidakstabilan jiwa manusia yang tidak dapat mengekalkan keamanan alam sejagat ini.



Kekejaman dan penindasan Israel terhadap penduduk Gaza, Palestine tidak dapat dibendung lagi, malah bermaharajalela tanpa peri kemanusiaan, apatah lagi disokong dan dibantu oleh kuasa besar seperti negara Amerika. Justeru kekejaman ini tiada nokhtahnya, dan keadaan ini boleh berlaku dimana-mana, termasuk dinegara-negara yang sedang membangun.


Pemimpin yang rakus tidak akan henti-henti bertindak untuk menguasai dunia material ini dan pasti akan buat apa saja supaya hajatnya tercapai. Ada yang sanggup menggadai maruah diri dan negara, ada yang bersekongkol dengan musuh negara bagaikan musuh dalam selimut, menggunting kain dalam lipatan, malah hipokrit dan tidak jujur dalam dirinya, membiarkan rakyat kemelaratan sehingga menimbulkan konflik perkauman dalam kalangan mereka.


Apakah kesemuanya ini dibiar begitu sahaja, supaya mereka bertindak sewenang-wenangnya bagaikan membujur lalu melintang patah? Tuhan sangat marah kepada mereka yang melampaui batas, jika rakyat tidak berani bertindak atau bersatu menentang kezaliman siapa lagi, ingat, Tuhan tidak akan merobah nasib sesuatu kaum itu melainkan kaum itu sendiri perlu berusaha merobahnya.

No comments:

Post a Comment