Thursday, December 31, 2009

Silap Perkiraan.



SELAMAT TAHUN BARU 2010.
Salam hormat dan rahayu,

Seiring tapi tidak bertemu, yang ini pasti tidak bertemu, kerana dua garisan yang lurus tidak mungkin bertemu dipenghujungnya. Begitu juga dalam mengatur hidup sendiri, sudah tentu ada pancarobanya yang perlu diatasi dengan penuh kesabaran, jika silap perkiraan akan menimbul masalah yang besar.

Bayangkan sebuah kapal laut yang belayar disamudera lautan luas mempunyai dua nakhoda, tidak sehaluan pula, pasti destinasi tidak tercapai. Ada kalanya kita perlu bijaksana dalam membuat pilihan, supaya tidak tersasar dalam menuju haluan hidup.

Sekiranya pemimpin negara tidak sehaluan, ini lagi membimbangkan hati rakyat. Rakyat memerlukan kepemimpinan pemimpin yang telus, dan pemimpin yang mempunyai dan mengamal sifat Rasulullah iaitu amanah, bersifat benar, menyampaikan yang hak, dan bersifat bijaksana.

Mana mungkin pemimpin disanjung rakyat, jika pemimpin itu tidak jujur, tidak amanah, tidak bijaksana dalam mentadbir, menyeleweng kuasa, rasuah sana sini, dan berbohong sepanjang masa. Pemimpin sebegini lambat laun akan terkubur akhirnya.






Pemimpin yang silap perkiraan dalam pemerintahannya, antaranya tidak menunaikan hak rakyat, bermain silap mata dengan rakyat, lupa diri dan angkuh, perlu bertanggungjawab sepenuhnya ke atas rakyat, jika tidak negara akan kucar kacir dan lebur sama sekali. Justeru rakyat akan protes memberontak, rusuhan sana sini terhadap pemerintah. Ini akan merugikan semua pihak, semua aspek, termasuk ekonomi, pendidikan, keselamatan, dan pentadbiran negara akan menjadi tidak stabil.

No comments:

Post a Comment