Tuesday, December 29, 2009

Maut Lagi.


Salam hormat dan rahayu.

Jika direnung alam ini, setiap saat ada berlakunya kelahiran dan kematian. Lahir dan hidup ini adalah lumrah alam, setiap yang hidup akan merasai kematian. Kematian yang bagaimana ianya berlaku, adakah melalui kemalangan yang mengakibatkan cedera parah, atau disebabkan penyakit kronik, ataupun kelalaian dalam tidak mengutamakan keselamatan diri dan orang lain.

Manusia selalu lalai, sering lupa diri sehingga abaikan keselematan yang boleh menyebabkan kematian. Yang paling sedih, apabila berlakunya kecuaian yang boleh mengakibatkan ramai jiwa yang tidak berdosa turut terkorban. Antaranya, kemalangan di lebuh raya, kebakaran, dan berlakunya bot karam di laut yang sarat dengan penumpang bersama barang keperluan harian.




Di negara kita ini, sering dan malah setiap hari ada berlakunya kemalangan jalan raya yang menyebabkan mangsa cedera parah dan terus maut ditempat kejadian. Baru-baru ini, disebabkan kecuaian pemandu bas, bas yang dipandunya telah melanggar besi penghalang jalan, lalu terbalik dan menyebabkan sepuluh penumpang terkorban. Pemandu tersebut selamat, tapi didakwa dimahkamah atas kecuaiannya.

Peristiwa ini telah menjadi isu utama negara, dan Perdana Menteri sendiri telah memberi ulasan dan komen tentang isu tersebut melalui Berita TV 3. Apa yang menjadi persoalan disini ialah apakah punca utama yang menyebabkan berlakunya peristiwa ini, jumlah kemalangan pada tahun ini pula adalah meningkat, apakah ianya berpunca dari sikap pemandu, atau kondisi kenderaan itu sendiri, ataupun keadaan jalan raya tersebut.

Sekiranya ianya berpunca dari sikap pemandu, pihak berwajib perlu membuat sesuatu atau tindakan reaksi untuk membetulkan keadaan supaya peristiwa seperti ini tidak berulang lagi. Seharusnya semua pihak perlu memainkan peranan untuk mengurangkan kes kemalangan jalan raya di negara kita ini.

1 comment: