Monday, December 7, 2009

Cinta Monyet.



Salam hormat dan rahayu,

Mana ada cinta suci, mana ada cinta jujur, mana ada cinta ikhlas..... mana semuanya itu, begitulah anak-anak muda meluahkan perasaan, terutama sekali bagi mereka yang asyik dalam percintaan, mahupun mereka yang putus atau kecewa dalam percintaan. Cinta monyet pada kebanyakan anak remaja memang banyak, tapi haru biru tidak ketentuan.


Kebanyakan anak remaja yang dilamun percintaan hidup dengan dunianya sendiri. Ada yang dapat restu dari orang tuanya, ada yang dilarang keras sama sekali oleh kedua ibu bapa mereka, dan ada dalam kalangan mereka melakukan semuanya itu diluar pengetahuan keluarganya. Justeru akan mengundang risiko yang tinggi.


Orang yang sedang asyik dan dilamun cinta sanggup menanggung apa jua risiko, termasuk disisih keluarga, lari dari rumah sendiri, cemuhan masyarakat, dan sampai ke peringkat bunuh diri. Apatah lagi bagi anak remaja yang baru mengenal dunia, yang belum bersedia ke arah dunia percintaan, sudah tentu hidup dan fikiran mereka gentayangan dan terumbang ambing.


Anak-anak remaja ini perlu dipantau oleh kedua ibu bapa mereka, usah dibiar begitu saja, jangan sama sekali membenarkan mereka membuat keputusan sendiri tanpa pengetahuan kedua orang tuanya, seelok-eloknya dibawa berbincang bersama, mungkin ini langkah yang baik. Kawal emosi, urus emosi anak sebaik-baiknya supaya 'nasi tidak menjadi bubur'.


Di samping itu, pupuk jiwa anak supaya cinta pada Ilahi, cinta akan agama, cinta kepada orang tua, cinta akan budaya bangsa, cinta akan ilmu, dan cinta akan negara. Apa jua cinta dan perjuangan, ia berterusan dan memerlukan pengorbanan. Justeru hendaklah bijaksana menangani apa jua masalah.

No comments:

Post a Comment