Monday, December 28, 2009

Untuk Terus Hidup.



Salam hormat dan rahayu,

Rezeki, jodoh, dan mati, semuannya dalam ketentuan Tuhan. Selagi manusia hidup, selagi itulah mereka akan mencari rezeki untuk menyara diri dan keluarga. Apakah hidup untuk makan atau makan untuk hidup, tepuk dada tanya minda, usah tanya selera. Ada usaha, ada kejayaan, justeru perlu sabar dalam apa jua keadaan dan masa.


Buatlah apa saja untuk mendapatkan rezeki atau sesuap nasi, asalkan tidak melanggar undang-undang, peraturan dan peri kemanusiaan. Antaranya, berniaga, mencari upah bekerja, bertani, menangkap ikan, pemandu, pemuzik, dan pemangkas rambut (memilik kedai gunting rambut), serta menjadi penjawat awam.



Pernah saya melihat dengan mata sendiri seorang ibu muda sambil mendukung anak kecilnya sedang mencari sisa makanan dalam tong sampah untuk manahan lapar di Bogor, Indonesia. Begitu juga di kota Jakarta dan Jogjakarta, masih terdapat rakyat terutama warga emas tidak punya tempat berteduh, disebelah malam pula mereka tidur bergelimpangan di kaki lima. Di negara kita, apa kurangnya, masih juga terdapat dalam kalangan rakyat kita yang hidup miskin tegar.



Orang yang dalam kelaparan akan buat apa saja untuk terus hidup. Bagi negara-negara yang terlalu miskin, makanan adalah perkara utama perlu dicari untuk mengekalkan jangka hayat. Apa yang boleh dimakan, mereka akan makan untuk terus hidup.

No comments:

Post a Comment