Wednesday, December 2, 2009

Jangan Cari Pasal.



Salam hormat dan rahayu,

Sudah menjadi lumrah alam dan bersifat universal bahawa manusia ataupun haiwan akan bertindak ke atas apa jua yang mengancam keharmonian dan kesejahteraan hidupnya.

Ancaman itu mungkin berbagai dan pelbagai bentuk, tergantung kepada institusi atau kelompok menterjemahkannya. Jika sosio budaya menimbulkan masalah, maka sosio budayalah yang menjadi isu kepada mereka, begitu juga dengan politik, ekonomi, dan pendidikan.




Jika berlaku konflik dalam kalangan masyarakat atau sebarang organisasi, perlulah ada tindakan bersama untuk menyelesaikan apa jua masalah. Dewasa kini kadar jenayah, kadar kemalangan, semakin meningkat dan membimbangkan hati rakyat dan ini menjejaskan keselamatan kepada negara kita. Isu pendatang tanpa izin, isu penyalahgunaan bahan, dan gejala sosial juga salah satu daripada isu semasa yang perlu ditangani dengan segera.

Dalam politik sentiasa ada jatuh menjatuh, cantas mencantas untuk mempertahankan kedudukan yang sedia ada atau merebut peluang dalam kalangan mereka. Justeru berlakunya konflik politik, berlakunya konflik psikologi, dan konflik peranan dalam meneraju negara. Negara akan hancur jika rakyat tidak bersatu, negara akan musnah sekiranya penyelewengan kuasa dan korupsi tidak dapat dibendung atau dihapus sama sekali, negara akan lebur jika pemimpin sedia ada dan mendatang tidak bersifat Rasulullah.





Apa jua masalah yang dianggap kecil dan membolehkan keperluan rakyat terabai dalam negara ini, jika tidak dipantau dan diambil tindakan yang serius, maka masalah tersebut akan menjadi isu besar kepada negara. Ada terdapat isu yang sensitif yang perlu diberi perhatian dan diambil tindakan, antaranya menjual sepatu atau dompet duit yang diperbuat dari kulit babi, kertas atau tisu tandas yang ada tertulis dengan ayat-ayat al Quran, malah terdapat tudung mangkuk tempat membuang najis ditulis dengan kalimah Tuhan (di negara luar). Kesemuanya ini merupakan sebagai satu penghinaan kepada penganut dan agam Islam.

Apakah kita semua hanya berdiam seribu bahasa? ataupun berjuang menegakkan keadilan? Bertindaklah ke atas mereka, sebagaimana mereka bertindak ke atas kamu, setimpal dengan perbuatan mereka. Ingat, jangan melampaui batas, Tuhan tidak suka kepada mereka yang terlalu melampaui batas.

No comments:

Post a Comment