Monday, June 7, 2010

Tenang Tapi Tidak Tenteram.




Salam hormat dan rahayu.


Wajah nampak tenang tapi jiwa bergolak, tidak tenteram, begitulah jika keadaan persekitaran atau negara mengalami ketegangan, konflik politik, ekonomi, dan ketidakstabilan sosio-budaya. Apabila sesebuah negara menerima musibah, sebagai contoh ekonomi meruncing dan rakyat tertindas, pasti bukan saja pemimpin negara berperanan memulihkan negara, malah setiap rakyat perlu membantu dan bersatu dalam menaikkan taraf ekonomi agar negara tidak terus jatuh muflis.



Banyak faktor yang menyebabkan sesebuah negara akan menghadapi kehancuran, antaranya pergolakan politik, serangan musuh sama ada luar negara mahupun musuh dalam selimut, rasuah yang tidak dapat dibendung, kemiskinan, hutang yang tidak dapat dilunas, dan tidak ada sifat Rasulullah dalam diri setiap pemimpin. Sifat itu ialah benar, amanah, menyampaikan, dan bijaksana.




Sesebuah kerajaan akan tunggang langgang sistem pemerintahannya, jika pemimpin tidak jujur, rakyat sentiasa bertelagah atau berkonflik kerana kepentingan diri, dan pemimpin rakyat tidak saling menghormati, serta menindas rakyat. Apatahlagi, jika keadaan ketika itu berlakunya bencana alam, peperangan, dan negara kuasa besar memijak negara kuasa kecil.





Hak Asasi Kemanusiaan tidak ada lagi bagi mereka yang saling melakukan kekejaman dan penindasan yang berleluasa. Penghujungnya, dunia akan mengalami kehancuran dan kemusnahan atas perbuatan manusia sendiri.

No comments:

Post a Comment