Thursday, June 3, 2010

Berjuangkah Aku?



Salam hormat dan rahayu.


Apabila jiwa seseorang itu begitu kental dengan semangat kerohanian, sudah tentu sukar ia diperdaya oleh orang lain atau mana-mana institusi, apatah lagi jika perjuangan itu melibatkan akidah dan maruah. Perjuangan dalam pertempuran peperangan, tidaklah sehebat perjuangan menentang hawa nafsu serakah kerana nafsu itu sentiasa berbolak balik, sukar ke tahap mutmainnah.




Memang benar, setiap perjuangan perlukan pengorbanan, dan menghadapi sebarang risiko walaupun harta dan nyawa terkorban. Pasti ada imbalannya, iaitu rahmat daripada Allah. Perjuangan yang ikhlas tidak gentar kepada ancaman dan tekanan, tidak kira apa bentuk ancaman, yang penting berjuang tetap berjuang. Apa yang hendak diperjuangkan, itu terpulang kepada intensiti individu.





Menentang jahiliah merupakan suatu perjuangan, membasmi kezaliman, kemiskinan, keruntuhan moral dan sebarang ketidakadilan juga adalah satu perjuangan. Berjuanglah dalam menegakkan kesucian agama dan kemanusiaan sama ada melalui perundingan, penulisan, berhujah dan berpidato, dan apa jua kaedah yang sesuai selaras dengan hukum agama dan peraturan undang-undang. Usah melampau batas dalam sebarang tindakan, jelas agama melarang kezaliman.

1 comment:

  1. mudah2an mereka sentiasa d lindungi oleh YANG MAHA ESA...
    ameeennn

    ReplyDelete