Sunday, June 6, 2010

Revolusi. Perlukah Ia?





Salam hormat dan rahayu.




Manusia itu bukan lagi manusia sekiranya ia persis tidak ada roh peri kemanusiaan. Habis dunia tunggang-langgang, hancur adap sopan, musnah keharmonian dan hilang segala maruahnya. Keganasan bermaharajalela, penipuan dan penindasan menguasai dunia, tidak ada lagi hidup dalam kesejahteraan.



Perlukah ada resolusi dalam pembangunan manusia? perlukah ada revolusi mental dalam kalangan manusia yang penuh dengan pelbagai pemikiran? jawapan itu ada dalam diri anda sendiri. Ramai manusia dipelbagai negara sudah celik minda dan berani membuat perubahan untuk menegakkan keadilan demi pembangunan modal insan dan sosio-budaya negara mereka.







Apakah perlu revolusi bagi setiap negara? Revolusi yang bagaimana perlu dilaksanakan oleh rakyat, apakah melalui minda, dan perjuangan sebegini ianya boleh berhasil? Revolusi di Iran suatu ketika dulu, tidak melibatkan pertumpahan darah, kerana semua peringkat rakyat sedar bahawa keganasan tidak boleh mengundang keamanan. Berbanding di Kota Bangkok, Thailand baru-baru ini, kumpulan Baju Merah memberontak dan mahukan kerjaan sedia ada dibubarkan sehingga berlakunya pertumpahan darah.




Bila berlakunya konflik dalam kalangan rakyat, pasti ada brantakan jiwa yang mengakibatkan negara sudah tidak stabil lagi, apatah lagi negara itu diisytiharkan darurat. Macam-macam boleh terjadi, rompakan, pembunuhan, rogol, dan rasuah, sewenang-wenangnya boleh berlaku tanpa kawalan. Apakah revolusi mental perlu diadakan atau mental direvolusikan.

No comments:

Post a Comment