Sunday, September 5, 2010

Prejudis - akibatnya.





Salam hormat dan rahayu.


Apabila manusia saling prejudis, keluhuran budi mulai semakin terhakis, malah seluruh sistem dan kepemimpinan negara turut goyah dan memerlukan perhatian yang serius untuk sesebuah organisasi atau negara itu kembali normal dan kekal stabil.


Kestabilan sesebuah institusi keluarga tidak akan kekal lama sekiranya ahli keluarga saling bertelagah dan akhirnya membawa ke arah keretakan rumah tangga. Begitu juga dengan keadaan sesebuah negara, berlakunya konflik dan saling prejudis dalam kalangan pemimpin akan menghancurkan keutuhan negara.


Negara kita sering mengalami pelbagai isu semasa antaranya, penyelewengan kuasa, masalah kepemimpinan, gejala sosial, ekonomi yang tidak stabil, keselamatan, pendatang warga asing dan iklim politik yang kurang menyenangkan hati rakyat. Kesemuanya ini perlulah pihak kerajaan bersama rakyat membanteras isu yang boleh menyebabkan negara mengalami kehancuran.





Palestine dan Israel saling berkonflik, prejudis, saling berperang untuk menentukan hak dan konfliknya dalam kalangan mereka seolah-olah tiada nokhtah. Hasilnya sehingga hari ini tiada kepastiaan, mereka sering saling berperang dan berbunuhan.

No comments:

Post a Comment