Tuesday, August 31, 2010

Masihkah Aku DiJajah?






Salam hormat dan rahayu.


Lima puluh tiga tahun sudah, negara kita merdeka, tidak lagi dijajah oleh negara lain. Walaupun telah lama sudah negara kita ini merdeka, ini tidak bererti kita bebas sepenuhnya. Kita masih dibelenggu oleh beberapa isu, antaranya rasuah dan masalah kepemimpinan negara, penyelewengan kuasa, ketidakstabilan ekonomi, pendatang asing, dan perpaduan kaum berkonsepkan satu Malaysia.


Anak remaja sekarang perlu diberi wadah kerohanian atau spiritual agar mereka tidak mengalami kedangkalan akidah, kesetiaan, dan semangat patriotik. Anak-anak remaja inilah bakal pemimpin masa depan negara. Jika tidak dipupuk semangat cinta akan negara, sudah pasti gelandangan anak-anak remaja hanyut dengan dunianya sendiri.






Apakah maksud merdeka sebenarnya? ini tergantung pada persepsi masing-masing. Sebagai contoh, Si hamba dibebaskan oleh tuannya, gembiranya si hamba itu bukan main kepalang lagi. Dia bebas dari suruhan dan tekanan, malah boleh membuat keputusan sendiri. Bagaimana pula dengan psikologi dan kesan mindanya? apakah ia bebas dari kesan tekanan mindanya yang sekian lama diperah, dijajah oleh tuan yang bersultan di mata dan beraja dihati?

Begitu juga dengan keadaan negara kita, negara akan bebas sepenuhnya jika tiada gangguan dari negara kuasa besar, minda rakyat tidak dijajah, perpaduan kaum kukuh dan mantap, dan politik, ekonomi, dan keselamatan negara sentiasa stabil.

No comments:

Post a Comment