Saturday, August 28, 2010

Sangsikah Kita?





Salam hormat dan rahayu.


Maruah agama, diri, keluarga, bangsa dan negara perlu malah wajib dipelihara. Tidak mungkin negara kita menjadi taruhan dan dipersenda oleh negara asing dengan sewenang-wenangnya. Negara kita negara berdaulat dan berperlembagaan yang diiktiraf oleh Pertubuhan Negara Bangsa-Bangsa Bersatu. Setiap negara perlu saling menghormati kedaulatan antara satu sama lain dan saling mengekalkan hubungan politik yang baik.


Negara kita sentiasa mengadakan hubungan politik dan sosio-ekonomi dengan negara-negara jiran dan negara kuasa besar, para pemimpin bagi setiap negara sering mengadakan rundingan dan hubungan dua hala untuk kesejahteraan dan kestabilan ekonomi. Pertelingkahan atau konflik dalam kalangan negara yang melampau akan menjejas hubungan baik dan pasti akan menyebabkan gelandangan yang sukar dikawal.



Baru-baru ini melalui beberapa media telah melaporkan ada segelintir rakyat cuba menjejaskan hubungan baik dan menimbulkan konflik antara negara Indonesia dengan negara kita. Situasi ini timbul bermula di kota Jakarta, dan jika tidak dikawal pasti ia merebak dan keadaan menjadi buruk. Ingat, pernah suatu ketika negara kita telah berkonfrantasi dengan Indonesia, Bung Karno ketika itu adalah Presiden Indonesia telah mengisytihar perang dan ganyang ke atas negara ini. Apakah kita mahu peristiwa ini berulang kembali?


Di peringkat pemimpin negara, mereka saling mengekalkan hubungan baik untuk kebaikan dan kesejahteraan rantau di ASEAN ini. Apakah ada orang ketiga yang cuba melaga-lagakan keharmonian kita? jika silap langkah kita membuat keputusan, akibatnya merana.

1 comment:

  1. Itulah ruginya kalau kita terlalu bergantung pada Indonesia untuk mendapatkan sumber buruh, they think they are indispensable!

    ReplyDelete