Tuesday, August 17, 2010

Parahnya Alam.



Salam hormat dan rahayu.


Hadirnya bencana tiada boleh dihalang kerana sudah tentu ada hikmahnya, semuanya itu sudah ada ketetapan daripada Ilahi. Letupan gunung berapi, tsunami, banjir besar, dan gempa bumi adalah antara bencana yang menyebabkan banyak harta benda musnah dan nyawa terkorban.




Sesuatu kemusnahan alam itu sudah pasti ada sebab dan akibat mengapa ianya terjadi. Apakah ianya terjadi disebabkan faktor alam atau kerakusan manusia untuk menguasai alam sejagat ini? Negara-negara berkuasa besar bersaing mencipta tenaga nuklear dengan tujuan tertentu dan membuat ujian berulangkali sehingga alam ini tidak lagi sempurna.




Manusia jika terlalu bersikap angkuh dan terlalu zalim dalam kalangan mereka sehingga saling benci membenci, bermusuhan dan melakukan pembunuhan sewenang-wenangnya sudah pasti kemanusiaan terabai dan menerima pembalasan Allah tanpa dugaan. Hidup masyarakat pincang sana sini, emosi tidak terkawal, ekonomi negara semakin merosot, berlakunya rasuah dan penindasan, kesopanan dan kesusilaan sudah tidak ada lagi.


Hancurnya dunia ini disebabkan oleh perbuatan dan minda manusia yang sering mencipta sesuatu yang baru sehingga lupakan akan keselamatan makhluk yang ada di bumi ini. Apatah lagi ciptaan itu bertujuan untuk menguasai dunia dan menghapuskan etnik sesuka hati.

No comments:

Post a Comment