Monday, August 30, 2010

Tersilapkah Aku?





Salam hormat dan rahayu.



Ibu mana tidak luluh hatinya, dan ayah mana tidak sedih serta marah bila lihat anak kesayangan mereka berusia 15 tahun terlantar di hospital akibat cedera parah di kepala dipercayai dipukul oleh polis. Mangsa itu membonceng motosikal kawannya dalam perjalanan pulang ke rumah sebaik saja makan di sebuah kedai akan di Ketereh di jalan Machang-Kota Bharu, kira-kira jam 2.47 pagi pada 20 Ogos 2010 lalu.



Dipercayai penunggang motosikal bersama pembonceng itu tidak memberhentikan kenderaannya setelah polis yang sedang bertugas mengarahkan mereka berbuat demikian. Polis tersebut terus bertindak terburu-buru mengakibatkan mangsa (pembonceng) terkena pukulan lalu tersembam di muka jalan raya. Anak itu cedera parah dan koma di Hospital Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian.





Peristiwa ini mengingatkan kita kepada peristiwa dimana seorang remaja ditembak mati oleh polis di Shah Alam ketika memandu kereta menuju ke rumahnya. Kes tersebut masih lagi dalam prosiding mahkamah. Pernah kata orang tua, berfikirlah sebaik-baiknya sebelum membuat sesuatu tindakan, kerana impilkasinya amat tinggi risikonya.






Sesuatu tindakan atau apa jua bentuk lakuan jika tidak setimpal dengan perbuatan dan tidak pula letak sesuatu itu pada tempatnya, maka zalim namanya. Zalim itu perbuatan yang tidak diterima oleh manusia atau masyarakat. Justeru, bertindaklah ke atas sesuatu itu dengan penuh bijaksana.

No comments:

Post a Comment