Monday, May 17, 2010

Silap Langkah atau Langkah Silap



Salam hormat dan rahayu.

Ada orang mahu kaya, ada yang mahu kuasa, ada juga yang mahu duit, walau dengan apa carapun. Yang penting disini, apa jua hajat pasti diperoleh untuk kepentingan diri atau untuk orang lain. Semuanya ini, tergantung pada niat masing-masing.


Lihat saja, setiap kali pilihanraya kecil diadakan pelbagai kerenah pengundi dapat kita lihat sama ada dipihak lawan mahupun pihak kerajaan. Taburan janji dan habuan daripada kedua belah pihak pemimpin sudah menjadi perkara biasa untuk memancing undi. Untung sabut tenggelam, untung batu timbul... pilihlah yang mana satu menjadi idaman kalbu.


Rakyat sudah cerdik, rakyat sudah dapat membeda yang mana baik dan yang mana tidak jujur. Lambat laun, jika pemimpin tidak dapat mempengaruhi dan menguasai rakyat pasti negara akan tunggang langgang, sebagai contoh, pergolakan yang sedang berlaku di Thailand.






Piliharaya kecil di Sibu, Sarawak baru -baru ini, jelas rakyat tidak lagi boleh diperbodoh-bodohkan sesuka hati, pemimpin perlu muhasabah diri dan lakukan post-mortem segera untuk mengatur strategi bagi menghadapi pilihanraya umum akan datang. BN kalah ditangan Pakatan Rakyat dengan lebihan undi 398. Walaupun kecil lebihan undi itu, namun ia menunjukkan bahawa rakyat memilih DAP Pakatan Rakyat sebagai pembela rakyat.

1 comment:

  1. setuju...

    Allah mengajar manusia itu dengan pena..
    Allah mengajar manusia itu apa yang tidak diketahuinya..

    beruntunglah manusia yang bertuhankan Allah dan bukannya wang ringgit atau janji projek..

    :-)

    ReplyDelete