Friday, February 26, 2010

Aku Tidak Berdosa.



Salam hormat dan rahayu,


Masih terdapat anak-anak terbiar tiada penjagaan yang rapi, anak tidak diberi hak layanan yang baik, pendidikan mereka diabai, malah ada sesetengahnya didera hingga membawa maut. Jika keadaan ini berterusan, pasti kita mengalami kepincangan sosial, krisis moral dan akhlak.




Sering terdapat akhbar-akhbar tempatan telah memaparkan cerita betapa kejamnya ibu kandung, atau ibu tiri, atau bapa tiri, ataupun penjaga telah mendera anaknya sendiri hingga membawa kematian, apakah ibu atau mereka ini tidak ada langsung peri kemanusiaan, mana sifat keibuannya, mana sifat kasih sayangnya, apakah keadaan persekitaran menyebabkan ibu tersebut mengalami tekanan yang amat berat sekali sehingga menghadapi konflik jiwa yang amat tenat. Haiwan pun sayang akan anaknya, apatah lagi manusia.



Wahai insan yang bergelar ibu, mahu pun bapa atau penjaga anak-anak, setankah kamu, ibliskah kamu, haiwankah kamu, sehingga tidak dapat membezakan baik buruknya sebelum membuat sesuatu tindakan. Anak itu suci, tidak berdosa, ia dahagakan kasih sayang, memerlukan perlindungan dan pendidikan yang sempurna. Kamu telah mempersia-siakan anugerah Allah.

"Pada hal sesungguhnya bagi kamu ada (malaikat-malaikat) yang mengawasi pekerjaanmu. Yang Mulia (di sisi Allah) dan yang mencatat tindakan-tindakanmu itu, mereka mengetahui apa yang kamu kerjakan". (Al Infitar : ayat 10 - 12).

No comments:

Post a Comment