Sunday, March 7, 2010

Lagi-lagi Maut.




Salam hormat dan rahayu



Angka kematian akibat kemalangan jalan raya semakin meningkat, apatah lagi menjelang cuti umum dan hari perayaan besar bagi setiap kaum. Baru-baru ini operasi ops sikap, Tahun Baru Cina ramai terkorban akibat kemalangan jalan raya, dimana silapnya, tepuk dada tanya akal.


Mungkin sikap individu yang tidak berubah atau tidak kisah merupakan faktor utama menyebabkan kemalangan berlaku. Kemalangan boleh berlaku dimana-mana saja, jika cuai buruk padah akibatnya. Semua pihak perlu peka dan bertanggungjawab terhadap apa yang berlaku dipersekitaran kita. Sama ada pihak berkuasa, penjawat awam, masyarakat umum, badan swasta, dan individu perlu saling membantu mengurang dan mencegah kemalangan jalan raya berlaku.




Ada yang mengatakan itu sudah memang ajalnya, itu betul kenyataannya, tapi sudah tentu ada sebab musababnya, tak akan bergoyang pohon jika tidak ada angin yang bertiup kencang. Memandu dalam keadaan mabuk, atau terlalu mengantuk, ataupun pandu laju tanpa had akan mengundang kecelakaan dan kemalangan. INGAT, pada orang tersayang. Berhati-hati ketika memandu, periksa kondisi kereta sebelum memulakan perjalanan. Yang penting jika membawa bersama keluarga, ingat keselamatan mereka. Mereka perlu terus hidup untuk meneruskan perjuangan dan mendapatkan hidup lebih bahagia.

No comments:

Post a Comment