Tuesday, February 2, 2010

Loh, sesat begini.




Salam hormat dan rahayu,


Aku mahu jalan yang lurus, aku mahu jalan yang benar, aku tidak mahu jalan yang membawa kesesatan. Begitulah hati setiap insan berkata pada dirinya yang mahukan kebenaran, mahukan keadilan, tidak mahu terjerumus dilembah yang gelap dan berharap memperoleh cahaya kebenaran. Apakah semuanya ini dapat diperolehnya?


Mana mungkin anak kecil sukakan kegelapan, mana mungkin pelajar sukakan ajaran songsang yang boleh merosakkan akidah mereka, mana mungkin rakyat berdiam diri seribu bahasa bila mereka ditindas dan dizalimi oleh pemerintah, hanya pemimpin yang berjiwa rakyat dan bersifat Rasulullah saja yang dapat membimbing rakyatnya ke jalan yang lurus dan dapat hidup saling membantu serta bersatu padu.



Kalau ada yang sukakan hidup huru-hara, penuh dengan kesesatan minda, angkuh dengan dunianya tersendiri, sudah tentu keadaan mereka bercelaru, dan keselamatan negara menjadi tidak stabil. Hati kecil kita ini, sememangnya mahukan keharmonian dan kesejahteraan hidup buat selama-lamanya. Justeru hindarkan rasa benci yang membawa konflik sesama sendiri.

No comments:

Post a Comment