Monday, September 12, 2011

Bila Diri Menidakkan Diri








Salam hormat dan rahayu




Apakah akan terjadi bila naluri semulajadi manusia tidak dikawal dan tidak dirasionalkan? Apakah sesuatu tindakan yang diambil itu sama ada untuk kebaikan maupun sebaliknya memberi manfaat pada mereka? Manusia sering membuat apa jua untuk kepentingan diri sendiri, malah sanggup bertindak diluar perikemanusiaan tanpa belas kasihan. Antaranya, memukul, menipu, menindas, dan membunuh.







Prejudis dalam kalangan mereka atau sesuatu komuniti sering terjadi sehingga membawa kepincangan hidup kearah tidak lagi aman dan sejahtera. Di negara yang mengalami kekacauan ekonomi dan politik, sering berlakunya konflik yang membawa dan mewujudkan keganasan, kebuluran, kemiskinan, dan yang lebih buruk lagi apabila berlakunya rusuhan atau revolusi yang membolehkan sesebuah negara itu menjadi hancur dan lebur.






Jiwa manusia tidak akan tenang selagi hilang kepercayaan kepada Tuhan, keamanan, dan saling kasih sayang. Jiwa iblis dan syaitan akan muncul dimana saja untuk bermaharaja dimata dan bersultan dihati, tanpa memikirkan kesejahteraan manusia sejagat. Orang berpolitik akan buat apa saja untuk mendapatkan kekuasaan, kemewahan, mengekalkan kedudukannya, dan memijak kepala orang lain untuk terus berkuasa...apakah perjuangan mereka? untuk ini tanyalah diri sendiri. Adakah sifat semulajadi manusia yang sentiasa memerlukan kasih sayang, dan keamanan dibatasi oleh sifat keegoaan masing-masing? Tepuk dada tanya bicara akaliah diri sendiri.

No comments:

Post a Comment