Thursday, September 15, 2011

16 September 1963







Salam hormat dan rahayu.



Genap sudah 54 tahun negara kita merdeka dan diraikan bersempena Hari Kemerdekaan 16 September 1963. Apa jua ideologi, agama dan aliran kepercayaan, sebagai rakyat Malaysia perlu kita bersama berganding bahu mengekalkan keamanan dan menolak keganasan. Sejarah telah menunjukkan bahawa perpecahan kaum, dan sebarang konflik ideologi politik menghasilkan kesengsaraan kepada rakyat.


Sebagai contoh peristiwa 13 Mei 1969, peristiwa pemerintahan Bintang Tiga (penguasaan PKM selama 14 hari), dan peristiwa Bukit Kepong, menggambarkan situasi ketidakstabilan politik di negara ini. Saya ingin menulis serba sedikit berkenaan peristiwa sebelum merdekanya Tanah Melayu, antaranya:







" Selepas kekalahan Jepun 1945, Tanah Melayu dikuasai oleh Parti Komunis Malaya (PKM) selama 14 hari. Dalam tempoh itu PKM telah banyak melakukan keganasan dan terjadilah huru-hara. PKM telah mengambil kesempatan menguasai Tanah Melayu melalui cawangan tenteranya yang dikenali sebagai MPAJA. Tentera MPAJA dikenali sebagai tentera Bintang Tiga. Tindakan PKM telah menyebabkan ketegangan kaum kerana kebanyakan anggota PKM terdiri daripada kaum cina. Di Batu Pahat dan Muar, gerakan yang menentang PKM dipimpin oleh Kiyai Salleh bin Karim. Dato' Onn Jaafar, pegawai daerah Batu Pahat berjaya menghalang daripada berlakunya pertumpahan yang dahsyat. Ketegangan kaum dapat diatasi oleh pentadbiran tentera British.




Kiyai Salleh Bin Karim

Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) ditubuhkan pada bulan Oktober 1945 oleh PKM di Ipoh, Perak. Presiden pertama ialah Mokhtaruddin bin Laso, ketua rejimen 10 Melayu, Parti komunis Malaya. PKMM dan sekutunya Angkatan Pemuda Insaf (API), Angkatan Wanita Sedar (AWAS), Barisan Tani Malaya (BATAS) telah menyokong Malaya Union."




PKM terdiri daripada dua kumpulan iaitu MPAJA (Bintang Tiga) yang kebanyakannya dianggotai oleh orang cina. PKMM (antaranya API, AWAS, dan BATAS) kebanyakannya dianggotai oleh orang melayu yang radikal dan beragama Islam. Ideologi MPAJA dan PKMM tidak sama, akan tetapi kedua-dua kumpulan ini berjuang menentang British untuk mendapatkan kemerdekaan Tanah Melayu.




Apakah PKMM dianggap atau dilabel sebagai pejuang atau sebaliknya. Justeru kita perlu lihat semula fakta sejarah sama ada ianya benar-benar tepat atau betul tetapi tidak benar.

No comments:

Post a Comment