Wednesday, February 3, 2010

Aku tak mahu ketinggalan.



Salam hormat dan rahayu,


Jika kita mahu ke kawasan pedalaman, beberapa perkara perlu diambilkira untuk memudahkan kita ke sana, antaranya menggunakan khidmat petunjuk jalan, mengenali serba sedikit keadaan topografi tempat tersebut, ada bekalan makanan, pakaian, dan ubatan yang secukupnya. Kesemuanya ini perlu ada sebagai satu persediaan yang lengkap.

rumah panjang di pedalaman


Di samping itu, kita memerlukan kemudahan pengangkutan, dan peralatan keselamatan serta diiringi oleh penguasa tempatan dan pergerakan ekspedisi ini perlulah dimaklumkan kepada pihak berkuasa. Apa yang ada di kawasan pedalaman? sudah tentu ada komuniti kecil yang hidup berkeluarga dan saling bertaut antara satu sama lain.




Kita juga dapat melihat keajaiban tuhan dimana terdapat pemandangan kawasan semulajadi yang indah, dan boleh melihat sendiri kehidupan masyarakat dan budaya orang pedalaman. Antaranya, kawasan pedalaman di Sabah, dan di kawasan rumah panjang Sarawak. Tidak ketinggalan pula kawasan pedalaman di Tanah Semenanjung seperti di Pahang. Budaya dan corak kehidupan mereka adalah unik, namun begitu kemudahan asas dan komunikasi diberi perhatian oleh kerajaan.

No comments:

Post a Comment