Thursday, September 16, 2010

Zalim Tu!!! Jangan Dibiarkan.



Salam hormat dan rahayu.


Sepandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua. Begitulah liciknya suspek yang juga seorang peguam bergelar Datuk, ditahan polis berhubung dengan pembunuhan kejam ke atas jutawan Datuk Sosilawati Lawiya bersama dengan tiga rakannya yang lain. Pembunuhan yang sangat kejam dan menyayat hati ini sangat zalim dan tidak ada langsung perikemanusiaan.


Zalim disini bermaksud tidak meletakkan sesuatu itu pada tempatnya. Melakukan pembunuhan sewenang-wenangnya, itu zalim namanya. Apatah lagi pembunuhan dilakukan ke atas orang yang tidak berdosa. Metro Edisi Tengah, bertarikh 16 September 2010, paparan utama masih berkisar mengenai isu pembunuhan Datuk Sosilawati bersama rakannya. Suspek memiliki pendapatan jutaan dan harta melampau.


suspek pembunuh Datuk Sosilawati dan tiga rakannya.


Ladang kepunyaan suspek dikawal dan dibantu dengan 16 anjing rottweiler. Berkemungkinan anjing itu digunakan untuk membunuh atau menakutkan mangsa, terpulang pada arahan tuannya. Peristiwa ngeri yang juga menjadi isu negara suatu ketika masa dulu, dimana Datuk Mazlan ditetak, dibunuh, jasadnya dipotong oleh Mona Fandey dipercayai atau hanya andaian cebisan tubuh mangsa diberi makan pada sekawan itek peliharaannya, apakah mungkin kaedah ini juga diaplikasi oleh suspek iaitu K. Patmanaban diladangnya?


Yang lebih zalim, mangsa disembelih, dibunuh seterusnya dibakar, lalu abu dibuang ke merata sungai. Untuk menghapus bukti mayat dibakar hingga menjadi abu, dan sekurang-kurangnya memakan masa dua hingga empat jam, ini bergantung pada alatan dan kepakaran. Jenayah berlaku dimana saja dan semakin berleluasa, ianya perlu dikawal. Apakah negara kita dapat mengurangkan jenayah dan menjamin keselamatan rakyat dalam erti kata yang sebenarnya?

No comments:

Post a Comment