Tuesday, November 10, 2009

Luahan Bicara.



Salam hormat dan rahayu.


Tajam mata pedang, tajam lagi olah bicara. Apakah benar semuanya ini? Bak kata pepatah, lajak perahu boleh diundur, lajak kata buruk padahnya. Sebab santan pulut binasa, sebab mulut badan merana. Justeru berfikirlah sebelum bertindak, banyak perkara yang boleh dilihat dewasa ini di mana kekejaman, penyelewengan, penindasan, konflik politik, dan apa jua bentuk pencabulan berlaku tanpa sempadan.

Anak akan kecewa bila ayah tidak tunaikan janji, begitu juga rakyat akan mendesak pemimpin untuk melunaskan janji-janji politiknya. Jika ini tidak berlaku pasti kucar-kacir kepemimpinan seorang pemimnpin bagi sesebuah negara.





Protes boleh berlaku dimana saja sekiranya kebanyakan pemimpin membuat keputusan yang tidak adil, dan mengeluarkan kata-kata yang menimbulkan kemarahan mereka. Malahan anak kecil sering bertindak sebegitu rupa jika kemahuannya diabaikan.

Kawal emosi kamu supaya tidak terlanjur kata. Bisa mata pedang, bisa lagi luahan kata. Pemimpin yang mempunyai karisma, boleh menguasai rakyatnya. Hanya dengan pidatonya, dapat menawan hati ribuan pengikut. Lihat saja sejarah terdahulu, antara tokoh yang mempunyai karisma, antaranya peranan Bung Karno dengan rakyat Indonesia, pengaruh Adolf Hitler, Mahatma Ghandi, Winston Churchill, dan Pejuang Palestine iaitu Yasser Arafat.

No comments:

Post a Comment