Wednesday, August 12, 2009

Ikhtiar dan Pasrah


Salam hormat dan rahayu,

Cobaan Allah adalah pelbagai, kita hendaklah redha, kerana sudah tentu ada rahmatnya. Dewasa ini, dunia dilanda dan diancam kemusnahan, purak puranda, dan berbagai penyakit atau virus. Antaranya isu H1N1, yang kini di Malaysia telah merentap 51 jiwa, dengan ini perlulah kita bertanggungjawab bersama sebagai warga Malaysia untuk mengatasi masalah ini. Patuhilah arahan Kementerian Kesihatan Malaysia.

Ikhtiar dulu, baru pasrah kepada Tuhan. Vaksin Swine Flu atau H1N1 telah ditemui, tetapi 'vaksin jenis A' telah mutasi dan mengakibatkan pandemic di seluruh dunia....setiap racun ada penawarnya, setiap penyakit ada obatnya, berusahalah, seluruh warga Malaysia hendaklah bersatu berdoa kepada Ilahi (Tuhan yang Maha Menguasai Sesuatu), semoga kita sejahtera.

" Dan jika kamu ditimpa musibah, godaan syaitan, maka berlindunglah kepada Tuhan. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. " ( Al A'raf : ayat 200 ) .


Apabila wabak penyakit tersebar, di mana-mana tempat, ia tidak kenal siapa kamu walaupun kamu raja, pemerintah, pegawai, samseng, anak kecil, pendita, ulama bahkan apa saja, yang pasti jika tidak dibenteng atau dicegah kamu semua akan berantakan jatuh sakit lalu ke alam maut, melainkan dapat pertolongan Ilahi, Maha Pelindung dan Maha Penyembuh.
INGAT! Tuhan Maha Pengasih, Maha Penyayang, sesuatu itu dalam ketentuanNya. Kun Fayakun, kalimahNya. Mohon dan mintalah kepadaNya, jangan pinta kepada makhluk kerana makhluk itu barang kena jadi dan baru, barang kena jadi dan baru itu tidak boleh memberi bekas. Hanya Allah yang boleh memberi bekas kepada sesuatu.

No comments:

Post a Comment