Wednesday, April 4, 2012

MERANA

Salam hormat dan rahayu.



Semua insan inginkan keselesaan dan ketenangan hati, bergantung kepada kaedah dan cara seseorang itu menanganinya. Apakah dengan wang, pangkat, kuasa, dan status dalam masyarakat dapat memberi ketenangan hidup? Apa pun jua ia berdasarkan usaha dan keyakinan diri untuk memperolehnya.

Insan yang beroleh bahagia ialah kalangan mereka yang tidak merasa kecewa terhadap dirinya, dan tidak pula ia merasa kecewa setelah dirinya tenggelam dalam kalangan masyarakat.

Orang terdahulu pernah berkata, silap langkah ketika berjalan boleh diperbetulkan, manakala tersilap langkah dalam mengharung hidup buruk padahnya. Oleh itu, berhati-hatilah menjalani kehidupan agar tidak tersasar. Manusia seringkali mencari jalan ketenangan hidup dengan cara yang tidak betul, terutama saat-saat mereka ditimpa kesedihan. Sebagai contoh, pengambilan alkohol dan penyalahgunaan dadah.


pengambilan dadah

ambil dadah cara suntik

Mereka lupa cara tersebut menyebabkan ketagihan dan hilang pertimbangan dalam membuat sesuatu keputusan. Pengambilan pil khayal antaranya, amaryl, acarbose, acetaminophen, aciphex, viagra, avandia, ganja, sabu, dan marijuana yang keterlaluan menyebabkan pengamal tersebut akan goyah dan jatuh sakit.


penyalahgunaan ubat

begini jadinya......
Apakah ada penawarnya? sudah pasti ada kecuali penyakit tua. Mencegah penyakit lebih baik daripada mengobatnya. Bagaimana dengan penyakit hati, nah ini yang kita perlu cari dan memperolehnya.

'Peliharalah keindahan hati dari sesuatu penyakit , kerana sukar sekali memperbaikinya kalau sekali telah rosak.' (pepatah orang Arab).

"Tidaklah menurunkan Allah akan penyakit, melainkan diturunkanNya pula ubatnya."

No comments:

Post a Comment