Saturday, October 30, 2010

Usah Bertindak Rakus.




Salam hormat dan rahayu.

Musnahnya alam ini kerana banyak faktor, antaranya aktiviti manusia yang kurang arif atau sengaja buat tak tahu tentang perlunya pulihara dan pelihara alam sejagat ini. Pencemaran alam oleh pihak yang tidak bertanggungjawab turut sama memberi kesan yang amat sangat terhadap keindahan dan kesemulajadian alam yang indah ini.



Negara kita ini penuh dengan keindahan semulajadi dan mejadi kebanggaan rakyat, tetapi kini keindahan itu telah ternoda. Kebanyakan tempat atau lokasi hutan semulajadi telah diteroka atas sebab-sebab tertentu ATAU diteroka secara haram untuk mengaut keuntungan peribadi. Kawasan hutan pedalaman diteroka tanpa sempadan, akibatnya gersang sana sini, hidupan haiwan tidak ada lagi tempat berlindung, hutan habis ditebang, hakisan berlaku tanpa kawalan.




Apakah pihak berkuasa akan membiar ianya berlaku secara berterusan begitu saja? Yang pasti ekosistem alam akan terjejas. Justeru akan menjejas kehidupan seluruh penghuni alam ini. Kawasan pedalaman terutama penduduk orang penan, orang asli sudah tentu akan kehilangan banyak sumber makanan dan mata pencarian ekoran kawasan mereka telah diteroka secara haram.

Punahnya alam ini kerana perbuatan manusia itu sendiri, bersikap rakus dan semberono tanpa memikirkan impak atas perbuatan mereka. Usah terlalu gelojoh, tamak dan tidak waras dalam menjalankan aktiviti penerokaan hutan semulajadi. Yang hancur, tak akan retak, dan yang retak akan kembali pada bentuk asalnya.

No comments:

Post a Comment