Thursday, July 29, 2010

Rezeki tetap ada, jika ia dicari.




Salam hormat dan rahayu


Orang tua pernah berkata, 'ulat di dalam batu boleh hidup, inikan pula manusia biasa', apatah lagi semut hitam boleh mencari haluannya, walaupun di atas batu hitam dimalam yang gelap gulita. Justeru, rezeki boleh diperoleh dimana saja, cuma perlu berusaha, berikhtiar dan pasrah kepada Ilahi.



Carilah rezeki dimana jua, selagi bernafas, gunalah akal, kebolehan, kemahiran, dan kebijaksanaan yang Allah anugerah dan diredhaiNya. Janganlah melampaui batas hingga lupa diri, hingga lupa Ilahi, selalunya manusia lupa segalanya pabila sombong, bongkak, dan gah. Yang penting cari rezeki yang halal dan tidak memusnahkan kehidupan orang lain.






Mantan PM Tun Mahathir pernah berucap, Manusia mudah lupa, Melayu mudah lupa, Melayu Kaya tetapi Melayu mudah lupa, Melayu haprak, itu pun melayu mudah lupa, Melayu ditindas itu pun juga mmmmmmmmelayu tetap mudah lupa..sampai bila hendak mudah lupa, lupa segalanya, sehingga suatu hari nanti Melayu akan jadi pelarian ditempat sendiri, sebagaimana berlakunya penindasan ke atas rakyat palestine oleh Israel hinggalah sampai hari ini.

No comments:

Post a Comment